30 Ocak 2025 tarihinde açıklanan Otomotiv Endüstrisinin Geleceğine ilişkinStratejik Diyalog kapsamında Avrupa Komisyonu tarafından 5 Mart 2025 tarihinde “Avrupa OtomotivSektörü için Sanayi Eylem Planı” açıklanmıştır.Öte yandan, 1999/62/EC sayılı Direktif’te (Eurovignette Direktifi) 2022 yılında yapılan değişiklik ile;karayolu ücretlerinin araçların CO2 emisyonlarına göre farklılaştırılmasına imkan tanınmış olup, ayrıca üyeülkelerin sıfır emisyonlu ağır hizmet araçlarını 31 Aralık 2025 tarihine kadar geçiş ücretlerinden veyakullanıcı ücretlerinden büyük ölçüde azaltılmış oranlarla veya tamamen muaf tutmalarına izin vermiştir.Mevcut kurallar kapsamında söz konusu tarihten sonra sıfır emisyonlu ağır hizmet araçlarına yalnızca kısmibir indirim (%50 ile %75 arasında) uygulanabilmektedir.
Bu bağlamda, Avrupa Otomotiv Sanayi Eylem Planı’nın “Temiz Hareketlilik” bölümünde Komisyontarafından Eurovignette Direktifi’nde sıfır emisyonlu ağır vasıta araçlarının yol ücretlerinden tamamen muaftutulması için belirlenen 31 Aralık 2025 tarihini uzatacak bir değişikliğin kabul edilmesi hususu bir eylemolarak yer almıştır.Bu defa, Hareketlilik ve Ulaşım Genel Müdürlüğü (DG MOVE) websitesinde paylaşılan 27 Haziran2025 tarihli haberde; bahse konu eylemin hayata geçirilmesi için Komisyon’un mevcut muafiyet süresinin30 Haziran 2031 tarihine kadar uzatılmasını teklif ettiği belirtilmektedir.
Söz konusu haberde; sıfır emisyonlu ağır vasıta araçların maliyetlerinin halihazırda gelenekselmuadillerine göre daha yüksek olmasının, onları alıcılar nezdinde daha az cazip hale getirmekte olduğu vedaha geniş çapta kullanılmalarının önündeki başlıca engellerden biri olmaya devam ettiği vurgulanarak,geçiş ücretleri ve kullanıcı ücretlerinden feragat edilmek suretiyle sıfır emisyonlu kamyon ve otobüslereyatırım yapılmasının teşvikinin hedeflendiği ifade edilmektedir.
Ayrıca haberde, önerilen muafiyet süresinin 2030 yılına kadar emisyonlarda %43 oranında azaltımhedefleyen yeni ağır hizmet araçlarına yönelik Avrupa Birliği (AB) CO2 emisyon performans standartları ileuyumlu hale getirileceğinin de altı çizilmiştir.Sonuç olarak; bundan sonraki aşamada teklif, olağan yasama prosedürü kapsamında AvrupaParlamentosu ve AB Konseyi tarafından değerlendirilecektir.